De kracht van een goed logo

De kracht van een goed logo wordt vaak onderschat. Een krachtig logo kan vaak veel betekenen voor het succes van uw bedrijf. Iedereen kent merken zoals Nike, Calvin Klein, BMW en Apple. De logo’s van deze bekende merken associëren wij gelijk met het bedrijf. Wat zorgt ervoor dat wij logo’s van deze bekende merken meteen herkennen?

Achter een krachtig logo zit vaak een filosofie of bepaalde gedachte. Het moet meteen duidelijk maken waar jouw bedrijf of merk voor staat en natuurlijk jouw doelgroep aanspreken. Samen met je bedrijfsnaam is een logo vaak het eerste wat (potentiele) klanten te zien krijgen. Je wilt herkenbaar zijn en opvallen tussen de concurrenten. Een krachtig logo bedenken is niet gemakkelijk. Daarbij valt over de smaak te twisten. Zorg er in ieder geval voor dat het logo bij jou past.

1. Duidelijkheid

Je logo moet meteen duidelijk maken waar je bedrijf voor staat. Wat is de achterliggende gedachte, de filosofie? Bedenk wat je als bedrijf wilt uitstralen en wat jouw doelgroep aanspreekt.

Dit moet natuurlijk duidelijk terugkomen in het ontwerp van het logo. Het belangrijkste is dat mensen het logo van jouw bedrijf niet gaan verwarren met iets totaal anders. 


2. Kleurgebruik

Elke kleur brengt zijn eigen sfeer en uitstraling met zich mee. Denk hier daarom dan ook goed over na tijdens het ontwerpproces.

Felle kleuren zijn bijvoorbeeld heel gepast als je in de partybusiness zit of activiteiten voor kinderen organiseert, omdat je hierdoor meteen in het oog springt van het grote publiek. Is dit voor jou niet van belang? Dan kun je deze kleuren beter vermijden. Neutrale kleuren werken over het algemeen het best en stralen vertrouwen uit.


3. Uniek

Wees uniek, maak geen logo’s na van andere bedrijven. Er zijn websites waar je je eigen logo zelf kan maken en kopen. Dit raden wij af omdat het dan niet bij jouw bedrijf past. Daarbij worden deze logo’s meerdere keren verkocht en zie je deze logo’s dus bij meerdere bedrijven. Hoe vaak heb je dezelfde lotusbloem al gezien?

Je wilt opvallen tussen je concurrenten en dat lukt niet als je logo lijkt op die van je concurrenten. Dus zorg dat mensen jouw logo onthouden, wees uniek en origineel.

Moet een logo dan laten zien wat het bedrijf aanbiedt? Nee dat hoeft niet, een autodealer hoeft geen auto als logo. Een logo is ter identificatie. Kijk bijvoorbeeld naar Apple. Ze verkopen echt geen appels toch? Het logo van Apple heeft niets met de producten te maken maar is wel herkenbaar en onderscheidend…uniek.


4. Woordmerk en beeldmerk

Als je het hebt over een woordmerk, dan gaat het eigenlijk om een serie letters en/of cijfers. Deze tekens staan allemaal achter elkaar en hierbij gaat het absoluut niet om hoe deze tekens zijn vormgegeven. Maak je alleen gebruik van de naam van je bedrijf in een logo? Dan maak je gebruik van een woordmerk.Voeg je een afbeelding toe aan je woordmerk? Dan spreek je al gauw van een beeldmerk. Door gebruik te maken van een sterk beeldmerk of icoon in je logo, creëer je een herkenbaar beeld bij je klanten. Dit is wat je natuurlijk wilt om op te vallen tussen al die andere bedrijven met misschien wel dezelfde producten of diensten.

Een passende afbeelding bij een logo is natuurlijk ook heel erg belangrijk, want dit is dan gelijk het beeldmerk van je bedrijf en/of organisatie. Je kunt er ook voor kiezen om een combinatie te maken tussen een lettertype met een afbeelding erbij.


5. Veelzijdig

Als laatste maar wel een van de belangrijkste tips geven wij mee. Zorg ervoor dat uw logo op verschillende manieren te gebruiken is. Een logo moet veelzijdig zijn in de zin dat deze voor diverse media-uitingen te gebruiken is. Je wilt natuurlijk niet dat je logo alleen goed zichtbaar is in bijvoorbeeld de handtekening van je mail, maar ook dat het logo op enveloppen en facturen goed zichtbaar is. Om deze reden is het belangrijk dat je een vectorbestand hebt van je logo. Het voordeel van een vectorbestand is namelijk dat je hem naar elk formaat kunt schalen zonder dat je kwaliteit verliest.

 

Kwaliteit verliezen is natuurlijk hetgeen wat je absoluut niet wilt. Als het logo bijvoorbeeld een PSD-bestand is, dan is het hoe dan ook zeker dat je kwaliteit verliest wanneer je het logo gaat vergroten of verkleinen.Daarnaast doe je er ook verstandig aan om jezelf af te vragen of het logo nog steeds goed is als het wordt gedrukt in bijvoorbeeld één kleur, zoals in het zwart.


Heeft u hulp nodig bij het bedenken en maken van een goed en krachtig logo? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Contact