Tegenwoordig weet iedereen hoe belangrijk een goede presentatie is. Je wilt namelijk een bepaalde indruk op jouw doelgroep maken. Als onderneming wil je een uitstraling die past bij het merkbeeld. Dat merkbeeld vind je overal terug bij een organisatie. Denk maar aan de secretaresse die de telefoon opneemt, of de online reclame. Wat je in deze situatie nodig hebt, is een professionele huisstijl. Een huisstijl is iets wat overal terugkomt binnen de organisatie en het is belangrijk dat dit consistent wordt doorgevoerd. Een huisstijl is eigenlijk het belangrijkste en waardevolste van een onderneming. Denk maar aan Apple of Nike. Dit soort organisaties hebben vaak duizenden euro’s betaald voor de ontwikkeling van hun huisstijl. 

 

HUISSTIJL? WAT BETEKENT DAT?

Een huisstijl, of ‘corporate identity’, is de manier waarop een merk zich visueel laat zien. Dat kan op veel manieren, zoals door gebruik te maken van een vast kleuren pallet, stijlelementen, beeldmerken en standaard lettertypes. Hierdoor krijgt een merk een herkenbaar ‘gezicht’.

VOORDELEN VAN EEN HUISSTIJL

Herkenbaarheid: De combinatie van de in een huisstijlhandboek beschreven zorgen voor een unieke stijl. Daarmee wordt de presentatie van een bedrijf onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.

Professioneel: Een huisstijl zorgt voor samenhang tussen de verschillende communicatiemiddelen. Door dit continu op dezelfde wijze te doen, bouwt een bedrijf aan haar herkenbaarheid. Door dit op deze manier te doen, komt dat professioneel over.

Efficiënt: Eenheid zorgt ervoor dat de werkzaamheden vlotter verlopen. Voor standaard-werkzaamheden worden de al bestaande elementen toegepast. Een enorme tijdswinst!

Het gezicht: Zoals eerder gezegd: een huisstijl weergeeft de merkidentiteit van een organisatie.

ELEMENTEN VAN EEN HUISSTIJL

Een degelijke huisstijl bestaat uit een combinatie van zes elementen.

  1. Logo (beeld- of woordmerk)
  2. Typografie
  3. Kleur
  4. Vorm
  5. Beeld
  6. Taal

Logo: Misschien wel het belangrijkste onderdeel van je huisstijl. Dit is de visuele vertaling van jouw merk. Het is belangrijk dat het logo op ene unieke manier iets verteld over de organisatie.

Typografie: Typografie is net zo belangrijk als een logo. Een lettertype kan verschillende associaties oproepen: informeel, formeel, elegant, orthodox of kinderlijk. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat dit aansluit bij jouw doelgroep. Het kan voorkomen dat er verschillende fonts naast elkaar gebruikt voor verschillende uitingen zoals off –en online. Dit heeft vaak te maken met de reguliere beschikbaarheid van fonts in verschillende software programma’s. 

Kleur: De betekenis van kleuren is grotendeels universeel, maar ook voor een grotendeel cultureel. In de Westerse cultuur denken wij bij geel aan blijdschap en vreugde, terwijl in sommige Noord-Afrikaanse de kleur wordt gekoppeld aan rouw. Ook bij kleur is het dus belangrijk dat dit goed aansluit bij je doelgroep.

Vorm: Vormen zijn er om bepaalde aspecten van het merk te benadrukken. Is je bedrijf creatief en informeel of zakelijk en orthodox. Met vormen kun je dit extra onderstrepen.

Beeld: Symbolen, foto, video zijn cruciaal voor de uitstraling van jouw bedrijf. Ook stijlregels voor beeld zijn bepaald in je huisstijlboek.

Taal: Dit onderdeel wordt vaak vergeten: taal. De manier waarop je communiceert kan bijvoorbeeld direct worden teruggevonden bij terug worden gevonden bij medewerkers die de telefoon op nemen of mails beantwoorden.

 


Heeft u een waardevolle huisstijl nodig voor uw onderneming of wilt u uw huidige huisstijl vernieuwen? Seven Lions helpt u graag bij de ontwikkeling hiervan. U kunt contact met ons opnemen via info@sevenlions.nl.