Dat smartphones de manier waarop we communiceren drastisch hebben veranderd is een feit. De cijfers liegen er niet om. De afgelopen jaren zijn er grote veranderingen in communicatie geweest; we hebben ons niet alleen massaal van desktop naar mobiel verplaatst, maar zijn ook veel meer waarde gaan hechten aan visuele content boven tekst. We zijn veel gevoeliger geworden voor beleving. And that’s where Instagram Stories comes in! Waar we ons eerder verplaatsten van desktop naar mobiel en van televisie naar mobile video, verwachten we nu een verplaatsing van de feed naar de Stories. In deze blog lees je waarom Instagram Stories om exact die reden onmisbaar is in jouw social mediastrategie

Waarom houden mensen van Stories?

Vaak worden Stories in verband gebracht met het zogenoemde ephemeral content concept.

Ephemeral content is content met een beperkte (24 uurs) levensduur, zoals foto’s en video’s in de Instagram, Snapchat, Facebook en WhatsApp Stories. Doordat de berichten verdwijnen, is een soort exclusiviteit aanwezig. Hierdoor zijn gebruikers scherper, omdat zij niets willen missen (Fear of Missing Out!). Voor velen is het bekijken van Stories daardoor onderdeel geworden van hun dagelijkse routine. Naast het tijdelijke karakter is de full screen beleving in korte frames visueel erg aantrekkelijk. De vele opties die je hebt qua bewerking met stickers, gifjes, filter teksten en andere special effects maken het speels. Ook de functies waarmee je vragen kunt stellen aan je volgers en polls kunt maken zorgen voor een lekker interactieve beleving.

 

De mogelijkheden van Stories zijn eindeloos en geven je als bedrijf de kans om écht de interactie met je volgers op te zoeken. Het makkelijke is ook dat een story niet per se perfect hoeft te zien. Een foto of video hoeft niet per se van hele goede kwaliteit te zijn. Dit omdat zoals eerder aangegeven de stories maar 24 uur te bekijken zijn en daarna verdwijnen.  Good to know: ongeveer 50% van de Instagram Stories die worden bekeken zijn in de vorm van video, 60+% van de Stories worden met het geluid aan bekeken en 1 op de 3 Stories ontvangt een direct message. En dat is veel, al zeggen we het zelf.

Waar wacht je nog op?

Of we het nou hebben over organische Stories of advertenties, Stories geven je als bedrijf de ultieme mogelijkheid om op een ontzettend creatieve en visuele manier je verhaal te vertellen. Het stappenplan naar jouw merkverhaal vertellen via Stories?

1.Maak voor creatieve storytelling optimaal gebruik van de verticale ruimte

2.Ontwikkel relevante, inhoudelijk sterke content die voorzien is van branding.

3.Stuur aan op awareness en beleving, en bepaal specifieke acties op gepaste momenten. Neem je doelgroep aan de hand in jouw verhaal en kies specifieke call-to-actions die je doelgroep op het juiste moment triggeren tot actie. 

4.Deel authentieke content om merkloyaliteit op te bouwen.

Wanneer je Instagram Stories volgens bovenstaande stappen inzet en hierbij een flinke dosis inspiratie, creatieve content en uitdaging aan je doelgroep biedt, levert het je enorm veel op. Waar wacht je nog op?!

 

Wij kunnen je helpen met bovenstaand stappenplan zodat jouw onderneming de echte story “Lion” wordt van Instagram en de juiste doelgroep bereikt.


Neem contact met ons op via reshm@sevenlions.nl dan plannen wij met u een afspraak in om de mogelijkheden te bespreken.