Het nut van staan op een beurs

Vaak is het niet de meest favoriete bezigheid van bedrijven en organisaties. En dan hebben we het over staan op de beurs met een stand. Wij vinden dat een beursdeelnamezeker rendabel kan zijn voor uw organisatie (mits natuurlijk goed voorbereid!). In deze blog bespreken we wat het nut is van staan op een beurs en wat je er allemaal voor kan doen om er een succes van te maken.

Ten eerste moet deelnemen aan een beurs gezien worden als een investering. Beursdeelname is duur. De uitgaven zijn relatief hoog en middelen en mensen worden intensief gebruikt. Is dat het waard? Wat krijg je ervoor terug? Return on investment. Niet zo’n sexy term, maar het is wel waar het uiteindelijk allemaal om draait. Er moet rendement behaald worden om er een succesvolle marketingtool van te maken. Om dit te kunnen waarmaken moet er een duidelijk en meetbaar doel worden geformuleerd voor de beurs.

Voorbeelden van doelen kunnen zijn: Merkbewustzijn en engagement genereren, verkoopopties creëren of lucratieve zakelijke leads verzamelen.

Behalve een duidelijk doel hebben is het ook belangrijk te onderzoeken op welke beurs je gaat staan met je onderneming. Het is verstandig om niet klakkeloos op elke beschikbare beurs te gaan staan, maar goed uit te zoeken op welke beurs jouw doelgroep aanwezig zal zijn. Wanneer je dit doet, is de kans groot dat je je investering er op termijn uit haalt.

Op een beurs wordt het imago van je onderneming “gemaakt” of “gekraakt”. Zorg er dus voor dat je positief overkomt en dat je ook overkomt zoals je wilt overkomen. Het communicatieve gedeelte moet dus helemaal kloppen.

Om ervoor te zorgen dat de beursbezoekers jouw stand bezoeken, is het natuurlijk belangrijk dat je een mooie, opvallende stand hebt met de juiste uitstraling. Het is belangrijk dat het voor de bezoeker in één oogopslag duidelijk is wat jouw bedrijf doet. Maar ook bezoekers die in eerste instantie minder geïnteresseerd zijn, kun je toch naar jouw stand krijgen. Bijvoorbeeld door een extra service te bieden, zoals het opladen van telefoons, gratis (goede) koffie of een miniworkshop op vaste tijden in je stand. Op deze manier zal je meer bezoekers werven en creëer je vervolgens de gelegenheid om je verhaal te doen.

Kom met een stand naar de beurs!

Dat is eigenlijk wel de conclusie die we kunnen trekken. Er zijn genoeg redenen om het wel te doen. Natuurlijk zijn er ook genoeg bezoekers die alleen voor de gratis pennen en pepermuntjes komen. Maar geloof ons, die pikt je er snel genoeg tussenuit. Als u zich concentreert op de serieuzebezoekers, dan wordt uw beursdeelname zeker een succes en behaald u uw vooraf geformuleerde doelen.


Wij kunnen u ondersteunen om alles uit uw beursdeelname te halen. Bijvoorbeeld met een mooie banner van uw onderneming of ander materiaal waarmee u zich kan onderscheiden van de rest. Stuur ons een e-mail en dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op.